Maträtt nummer 11: Kalvschnitzel med spenatris samt Fransk gurksallad.

IMG_0856Fransosen räckte inte till!

Då var det dags igen, denna gång bjuds det på två rätter då den första som drogs (Fransk gurksallad) var alldeles för tråkig och lättillverkad för att kunna räknas som en full rätt. Förmodligen skulle den inte heller vara speciellt tillfredsställande rent matmässigt heller i sitt tråkiga, smaklösa utförande. Så då blev det helt enkelt till att dra en extra och resultaten blev Kalvschnitzel med spenatris.

IMG_0857Inköpet av ingredienser var inget större problem, hittade till och med en sprits rätt snabbt inne på den Coop jag befann mig. Att jag sedan insåg att jag kanske inte borde ha köpt så mycket kalvfilé då den kostade en mindre förmögenhet var väl en annan femma… Men kanske jag lär mig att börja kolla på priser i fortsättningen iaf.. Jag tvivlar dock starkt på att så skulle vara fallet men man kan ju alltid hoppas att den ekonomiskt ansvarsfulla lilla biten av mig kan hoppa in o bestämma ibland!

IMG_0858Tillverkningen av denna rätt (jag räknar inte ens in salladen då den mer eller mindre bara var gurkor i skivor o gräddfil…) var inte heller speciellt avancerad men medförde ändå vissa problem då jag inte hade någonting att banka kalvfiléerna med så det slutade med att jag fick ta en stekpanna och gå lös med, inte sådär jätteeffektivt och resultatet blev ju inte på topp direkt, men det funkade iaf! Filéerna blev platta, dock även aning trasiga…

IMG_0859Smakupplevelse: Schnitzlarna blev faktiskt goda, absolut inget fel på dem, däremot det där spenatriset… Ok, nu gillar jag iofs inte ris i allmänt (förutom jasminris med thaisås o soja) men spenaten hjälpte ju föga till för att förbättra resultatet. Så det slutade med att jag mumsade i mig min kalv o till det pinade i mig riset, det måste ju tyvärr ätas!

Utseende: Tallriken blev ju lite tom så det såg ju lite tråkigt ut, men skulle jag hantera konsten att lägga upp saker snyggt så varför inte! Inget att klaga på direkt i själva matens utseende iaf.

Betyg: 2/5
Mer kött mindre… annat!

Leave a Reply

