Maträtt nummer 4: Rapphöns på surkålsbädd

Vad är en rapphöna och vart hittar man en sån?!

IMG_0390Ja, precis som det låter, jag har nog aldrig i hela mitt liv varken sett eller hört en rapphöna och än mindre ätit en. Så det blev ju en rätt rejäl utmaning i att luska fram vad detta lilla djur är för nåt och vart man kan få tag på dem! Som tur är finns det ju google och där finns alldeles för mycket information om allt möjligt… Gärna saker som är helt orelaterade! Men till slut fick jag ett vettigt tips av min bror (ja, jag var tvungen att involvera andra för att göra sökningen lättare!) om Lulles Vilt & Fågel i Söderhallarna som skulle ha rapphöna i inventariet. Så det fick bli till att bege sig dit för att testa lyckan!

275llogo0000000885IMG_0391Efter att ha tagit två varv runt det lilla centrumet i Söderhallarna och allt jag sett var Lulles Kött & Deli som stod där majestätiskt och hånade mig… Men vart hade dom gömt Lulles Vilt & Fågel!? Skulle jag behöva fråga (som normala människor kanske tycker är självklart… Ni har FEL!)? Näe, jag kollade ett varv till fast denna gång kollade jag även utgångarna… Och där! Så gott som osynligt fast ändå väldigt synligt låg det där, Lulles Vilt & Fågel!

Euforin spred sig i kroppen och med ett leende på läpparna gick jag fram mot montern för att se mitt pris, men snabbt insåg jag att där bara fanns kycklingar av olika slag. Dråpslaget var ett faktum och euforin gick snabbt över i depression, skulle det sluta så här? Med klumpen i halsen tog jag mig ton och frågade den blonda tjejen bakom disken om dom hade några rapphöns… Hon tittade på mig med en undrande blick och tittade sedan bort mot sin arbetskollega och vidarebefordrade frågan. Han kom fram mot oss med ett inte allt för lovande ansiktsuttryck men yttrade dom magiska orden
-Ja, men tyvärr bara frysta
Och utan att ens tänka svarade jag på hans lågmälda ord med en röst av ren lycka.
-Det är taget!
Tjejen sprang ner för en trapp en bit bort och en kort stund senare dök hon upp igen med den lilla (väldigt lilla!!) skatten i sin famn och där var min dag gjord.
Det var bara att betala för sig och tacka så hjärtligt för att sedan bege sig hemåt och slänga in den lilla stackaren i frysen.

IMG_0395Ni ska veta att rackarn är liten, och när jag säger liten så menar jag verkligen att den är liten. Blev nästan chockad över hur pass liten den var (har jag blivit lurad?!) när jag väl såg den. Men varför ska jag misstro dom som nu har bidragit till att även denna rätt skall lyckas, eller ja, iaf förberedelserna för den!

Med alla ingredienser samlade så var det dags att påbörja denna fågelrätt, jag har faktiskt aldrig lagat fågel i hela mitt liv förutom såna där färdiga förpackningar med kycklingfiléer som man bara slänger in i ugnen o sen är det klart. Nu skulle fågeln stekas i en stekgryta… Jag ägde ju inte ens en stekgryta(!!) så det slutade ju med att jag fick köra ett varv på stan för att lokalisera en så att jag kunde fullfölja detta uppdrag.

IMG_0394Först och främst så skulle ju denna lilla fågel rengöras o vadderas med ett lager kryddor vilket inte direkt var nåt problem, ok jag måste ju erkänna att jag tycker ju inte direkt om att pilla in kryddorna i fågeln då den är kall o otrevlig att hålla på med. När det var klart var det dags för det t o m ännu otrevligare jobbet att stoppa den full med fyllningen.. Man känner sig en aning morbid när man står där och massakrerar den stackars rapphönekroppen… Men det gick väl bra till slut och ner i stekgrytan med den för att bryna o sedan steka på låg temperatur i dryga 40 minuter innan servering.

IMG_0393Jag är verkligen ingen fantast av kyckling och därmed var ju inte mina förhoppningar för denna rätt inte speciellt höga heller, framförallt inte när den involverar Tysklands stolthet sauerkraut (surkål)… Men har man gett sig in i leken så får man leken tåla… Så sades det ju alltid när man var barn iaf! Dock så finns det ju alltid en viss rädsla när det gäller fågel, har den haft tillräckligt hög temperatur? Jag steker den… blir den varm igenom då?! Men efter många om och men samt en och annan försäkran om att det är lugnt så var det dags att äta denna Rapphöna på surkålsbädd!

IMG_0392Smakupplevelse: Rapphönan i sig var det faktiskt inget fel på, ok eftersom den var så pass liten så var det ju väldigt svårt att få tag i en riktig bit mat, så det blev ju mest småskräp man fick äta av den hela tiden. Men smaken var det inget fel på! Där denna rätt felade var i Tyskland… Ja, surkålen alltså, jag greppar faktiskt inte riktigt hur det var tänkt att dessa två skulle fungera ihop, fast det kanske är mer att jag inte riktigt greppar hur surkål skulle passa ihop med nånting annat… överhuvudtaget!

Utseende:  Det hela såg ganska aptitligt ut även om min surkål tagit mycket mer färg av baconblandningen än vad deras verkar ha gjort, så jag gjorde ju troligtvis nånting fel där. Men att den var gulaktig tycker jag personligen inte gjorde att den såg sämre ut iaf, snarare bättre.

Betyg: 2/5
“Never trust the germans!”

2 thoughts on “Maträtt nummer 4: Rapphöns på surkålsbädd

Leave a Reply

